Eväitä kasvuun ja kehittämiseen

Emme halua jäädä junnaamaan paikoilleen. Haluamme kehittää, katsoa miten pitkälle pääsemme yrityksenä, ja kasvaa itsekin yrittäjinä. Siinä toimitusjohtaja Kristiina Liedeksen sanoin syy, miksi Kannuksen Keskuspesula päätti lähteä mukaan Myynnin foorumiin.

Kristiina ja Milko Liedes luotsaavat lähes neljä vuosikymmentä toiminutta Kannuksen Keskuspesulaa. Kristiina Liedeksen mukaan yhtiön äskettäin hyväksytty uusi strategia nojaa kasvuun.

– Keskuspesulan tavoitteena on kaksinkertaistaa liikevaihto neljässä vuodessa. Se tarkoittaa toiminnan laajentamista maantieteellisesti sekä etelään että pohjoiseen. Aiomme katsoa, miltä maailma näyttää muualla.

Pesu- ja tekstiilipalveluiden lisäksi Keskuspesulan palveluihin kuuluvat muun muassa vaihtomatot, työvaatteet ja teollisuuspyyhkeet. Toimitusjohtajan mukaan yrityksessä painotetaan aitoa asiakaslähtöisyyttä.

– Voi kuulostaa kliseeltä, mutta meidän erityisyys on se, että pidämme sen minkä lupaamme. Asiakkaan pitää pystyä luottaa meihin, oli kyse huollosta, logistiikasta tai kaikenpuolisesta rehellisyydestä asiakasta kohtaan.

Myynnin foorumissa Keskuspesulan erityisyyttä on terävöitetty entisestään.

– Olemme saaneet paljon ideoita, joita voimme hyödyntää oman toimintamme kehittämisessä. Elämme hektisessä ympäristössä, jossa on tärkeää kohdata ihmisiä eri toimialoilta, vaihtaa kuulumisia, saada vinkkejä ja huomata, että itse kukin painii samanlaisten ongelmien kanssa, Liedes sanoo.

Hänen mukaansa työpajat ovat tarjonneet tarpeellista tietoa ja avanneet uusia näkökulmia.

– Yksikään asiantuntijaluento ei ole ollut sellainen, että aika olisi tuntunut valuneen hukkaan. Aiheet ovat olleet tosi hyvin mietittyjä. Koulutusta tarvitaan jatkossakin. Meillä seuraava ajankohtainen asia on esimiestasolle suunnattu työnjohdon koulutus.

Kitinkannus sai tutkittu tietoa kuntoutuksen vaikuttavuudesta

Sotainvalidien sairaskodiksi perustetussa Kitinkannuksessa eletään isoa murrosvaihetta sotainvalidien määrän vähentyessä nopeasti. Perinteisen asiakaskunnan tilalle on löydettävä uusia asiakasryhmiä, mikä korostaa myynnin ja markkinoinnin merkitystä.

– Tulevaisuudessa meidän pääasiakasryhmiä ovat asiantuntija-asiakkaat kuten sairaalat, kuntayhtymät ja terveyskeskukset sekä yksityishenkilöt, kertoo Kitinkannuksen toimitusjohtaja Katri-Helena Syri.

Myynnin foorumiin Kitinkannuksesta osallistui asiakkuustiimin henkilöstöä. Syrin mukaan workshopeista on saanut esimerkiksi ostoihin ja visuaaliseen markkinointiin liittyvää tarpeellista tietoa. Suurin hyöty oli Vaasan yliopiston Levón-instituutin tekemästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin Kitinkannuksen toiminnan vaikuttavuutta.

– Saimme tutkimuksesta myynnin ja markkinoinnin tueksi faktatietoa, jolla voidaan osoittaa meidän toiminnan tehokkuus vaativassa lääkinnällisessä laitoskuntoutuksessa, Syri toteaa.