”Omaa osaamista kannattaa rummuttaa”
Suomalaiset ovat erittäin hyviä teknisesti, mutta varsinkin insinöörejä on usein moitittu myyntiosaamisen puutteesta. Toisaalta, mikä myy sen paremmin kuin hyvin tehty työ. Apex Automation lähti hakemaan osumatarkkuutta myyntiin ja markkinointiin Myynnin foorumista.
Apex Automation on hyvä esimerkki yrityksestä, joka on antanut osaamisen puhua puolestaan. Kokkolalaisyritys on erikoistunut sähkö- ja automaatiosuunnitteluun sekä sähkö- ja automaatioalan koulutuspalveluihin ja koneturvallisuuteen.
Tieto yrityksen osaamisesta ja työn korkeasta laadusta on kulkenut asiakkaalta toiselle, mikä on tuonut kokkolalaisyritykselle monia merkittäviä tilauksia.
– Valmet Automotive ja Uudenkaupungin autotehdas on tällä hetkellä suurin asiakkaamme. Olemme olleet siellä vahvasti mukana jo pitkään. Myös paikallinen teollisuus, kuten Boliden ja Mirka, edustaa meille tärkeää asiakasryhmää, kertoo yhtiön tuotantojohtaja Marko Kiviniemi.
Hän on ollut Apex Automationin myynnin ja markkinoinnin kärki asiakasrajapinnassa, ja nyt myös laatuassistentti Vuokko Pajukangas on tulossa vahvemmin mukaan markkinointiin.
– Insinöörit menevät usein tekniikka edellä, jonka takia meilläkin asiakkuuksien hallinta on jäänyt vähemmälle huomiolle. Toki yrityksen vahva asema kertoo siitä, että asioita on tehty oikein tähänkin asti, mutta siitä huolimatta haluamme jatkossa rummuttaa enemmän omaa osaamistamme. Tänä päivänä meillä on paljon hyviä referenssejä, joita kannattaa tuoda esille, Kiviniemi sanoo.
Uusasiakashankinnan rinnalla täytyy huolehtia olemassa olevista asiakkaista.
– Meillä on iso asiakaskunta, jolle voidaan tarjota nykyistä enemmän, Vuokko Pajukangas muistuttaa.
Kiviniemen ja Pajukankaan mukaan Myynnin foorumi on tarjonnut myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen eväitä, joiden hyödyntämistä seuraavaksi mietitään.
– Itselläni on mediatekniikan insinöörikoulutus, jonka ansiosta monet aiheet olivat sinänsä tuttuja. Hankkeen tilaisuuksissa oli paljon tasokkaita puhujia, joilta tuli varsinkin asiakashallintaan monia hyviä ajatuksia. Myynnin foorumissa oli mukana monen tyyppisiä yrityksiä, ja olikin kiva huomata, että haasteet ovat muillakin toimialoilla samanlaisia, Pajukangas sanoo.